Fiber i Gumlösa och Sörby Ekonomisk förening

Ett aktivt fibernät sedan december 2013
FiGoS

Vi ökar hastigheten i vårt fibernät!

I dagarna har det gått fem år sedan vi tände vårt fibernät. Medan många andra på landsbygden fortfarande väntar på fiber har vi i Gumlösa och Sörby vant oss vid snabbt internet och digitala tjänster till ett överkomligt pris.

Tack vare att vi gick ihop och byggde vårt eget nät.

Nu har det gått fem år och vårt avtal med Telia har löpt ut. Styrelsen har efter förhandlingar tecknat ett nytt avtal med Telia om tjänsteleverans. Precis som tidigare avser avtalet tre tjänster (internet/bredband, telefoni och TV) i samma paket. Telefonin och TV-tjänsterna är desamma men när det gäller bredbandet så ökar hastigheten väsentligt.

Vi har från och med månadsskiftet november-december tillgång till bredband med hastigheten 250/100 Mbit/sekund.

 

Nya boxar

För att få effekt av den nya och högre hastigheten behöver routern bytas ut hos alla. Den nya routern har dessutom bättre räckvidd för dig som kör trådlöst. När vi ändå är igång passar vi på att byta TV-boxarna också. Det hinner hända mycket i den tekniska utvecklingen under fem år och nu byter vi till senaste modellen.

 

Öppet hus för boxbyte

Bytet av boxarna görs av medlemmarna själva.

Är du medlem i FigoS har du fått inbjudan till två tillfällen när du kan hämta nya boxar och få instruktioner om hur de installeras.

 

Är du hyresgäst i en fastighet som är ansluten till FiGoS fibernät kan du påminna din hyresvärd om att du ska ha nya boxar till din bostad.

 

 

Vad gör jag med de gamla boxarna?

De gamla boxarna är fullt funktionsdugliga men saknar andrahandsvärde. Vi föreslår att du spar dem för att ha i reserv i händelse av åsknedslag. Om du inte vill spara boxarna så lämnar du dem till återvinning som elektronikavfall.

 

Om jag inte byter boxar nu

Allt fungerar som nu även om du inte byter boxar, men du får inte effekten av det snabba bredbandet när du kör trådlöst.

Har du inte tillfälle att komma på Öppet hus och ingen att skicka, så kontakta någon i styrelsen så hittar vi en lösning.

 

Frågor?

Kontakta någon i styrelsen för

 

Fiber i Gumlösa och Sörby Ekonomisk förening

5 Comment

  1. Hej!
    Vi är inte nöjda med den nya routern. – Jag kollade noga hastigheten via Bredbandskollen före bytet av router och efter. Uppgraderingen av tjänsten gjorde att hastigheten ökade betydligt men bytet av routern har mest lett till problem. Efter flera kollar ingen eller bara marginell skillnad i hastighet för nedladdning och på BBK anges följdriktigt: Ditt mätresultatet är dåligt! Med Ethernet-kabel i datorn hamnar jag efter flera tester ≈ 188 /≈ 119 och någon gång på strax över 200 (nedladdning). Via Wifi får jag ett bra resultat nära routern, ca 22o ned, men riktigt dåligt en bit ifrån. Den nya routern sades vara mindre känslig än den gamla, men det är tvärtom. Den verkar dessutom vara något mera instabil då en av våra paddor ”hoppar ur” och måste kopplas in igen. Det har hänt 2-3 gånger på några dagar. Det är alltså instabiliteten och den dåliga hastigheten via Ethernet som är ett av de största bristerna.

    Men för det andra fungerar Sonos inte efter ominstallationen, trots att jag följt anvisningar på bl.a. Sonos hemsida och hittills har inte ens Sonos support lyckats fixa felet. De menar att jag ska skriva in routerns lösenord, det som anges under Wi-Fi-lösenordet, men det har jag gjort och det fungerar inte ändå.

    Då man går till Telias hemsida visas INTE den typ av router som vi har fått ut och det finns ingen manual för den heller. Det är obegripligt dåligt. Jag har ägnat många timmar åt att försöka lösa problemen men ännu inte lyckats. Till småsakerna, som ingen heller sa något om hör att den nya routern bara har en tele-ingång. För att få telefonerna att funka måste jag leta upp en splitter.

    Sammantaget flera problem med den nya routern och ännu olösta.

    Mvh

    1. Hej Jan-Inge!

      Det är så klart tråkigt att läsa att du fått så dåliga erfarenheter av den nya routern, vi i fiberföreningens styrelse sammanställer problem som andra medlemmar har och om det är något problem som är återkommande så kommer vi ta detta med Telia, för tillfället kan jag meddela att jag själv också fått problem med just Sonos och den nya routern där det verkar som att sändningen på WiFi är sämre än på den gamla routern, detta kan bero på att den nya routern sänder WiFi med två frekvenser (2,4 GHz och 5GHz) och detta i sin tur ger mer störningar. I detta fallet satt den nya routern på ett ställe med många ”störande” objekt runt sig och det tycktes hjälpa att flytta routern bara en liten bit. Det var en varmvattenberedare och ett stort proppskåp som satt precis bredvid. I mitt fall kopplade jag in Sonos-högtalaren i nätverket med kabel för att sedan gå in och ändra WiFi-inställningarna via Sonos-appen. Det fungerade utan problem tills högtalaren kopplades ur och den flyttades till sin ursprungliga plats där den inte ville koppla upp till WiFi längre. Ibland bara en kort stund för att sedan försvinna igen. Men som sagt fungerar det bra för tillfället efter flytten av routern.

      Ditt mätresultat med ethernetkabeln i routern är märkligt lågt, avstånd mellan ditt hus och nodskåpet i fibernätet spelar ingen roll. De mätresultaten jag sett har legat runt ca 320Mbit/s ned och 120Mbit/s upp.
      Kanske du skulle testat med en reset av routern (håll inne den försänkta knappen i 20 sekunder m.h.a ett gem eller liknande) Låt sedan routern ladda hem uppdateringar och göra omstarter under ca 20 minuter innan du provar koppla upp något på WiFi.

      Angående att du inte hittar någon manual för routern kan bero på att den var rykande färsk när vi fick den, men självklart håller jag med om att man först lägger upp manualer innan man skickar ut ny utrustning, jag kollar med Telia om vi kan få tag på en manual.

      MVH
      // Hampus Jalkling
      076 1919 850

  2. Hej igen Hampus,

    Vårt problem med ominstallation av Sonos är detsamma som du beskriver. På Sonos hemsida anges just att man ju måste ansluta med en nätverkskabel och sedan … ”När Sonos väl har anslutit till routern ber Sonos-appen om lösenordet till ditt Wi-Fi-nätverk. När Sonos har anslutits till Wi-Fi-nätverket beskriver appen hur du kopplar från nätverkskabeln och flyttar tillbaka Sonos-produkten till dess ursprungliga plats. Efter en sista kontroll är ditt Sonos-system återigen anslutet till ditt hemmanätverk.” – Men Sonos-appen beskriver inte alls hur jag kopplar från nätverkskabeln. Det förefaller som att router av denna typ är okänd för Sonos.

    Det du beskriver som reset av routern är väl detsamma som s.k. fabriksomstart. Om jag måste göra så, kräver det väl att alla enheter sedan måste läggas in igen manuellt, eller hur? i så fall är det inte så kul då det tar timmar att skriva in div. koder (med versaler eller gemener och så en och annan siffra) på flera ställen. Och med risk att något igen blir fel och så får det göras om igen eller så får man sitta i timmar av kö till Telia support – nyss var kön över 50 samtal före och 86 min! Jag gav upp. Mycket tråkigt att routerbytet skulle leda till detta och att var och en själv ska ägna en massa tid åt det. Ingick det verkligen i det avtal ni skrev på utan att fråga? Och ni i styrelsen tycks bara ha litat på att allt skulle vara så bra, eller hur? Vi är väldigt missnöjda med att ni tycks ha avtalat om detta som den som köpt ”grisen i säcken”. Jag begär att vi får support av någon som är van vid att hålla på med detta.

    Mvh DS

    1. Hej!

      Fungerar Sonos-högtalaren om du utför proceduren med att koppla den med nätverkskabel och ger den det nya WiFi-lösenordet, varpå du endast kopplar ur kabeln och låter högtalaren vara nära routern istället för att flytta bort den?

      Det är samma sak som fabriksåterställning som du skriver, dock är inställningarna för WiFi-namn och lösenord kvar, detta påverkas alltså inte och ni behöver inte koppla upp alla enheter på nytt.

      Vi i styrelsen förhandlade med Telia för att få ut det mesta möjliga åt medlemmarna i vårt fibernät, till en början pratade vi om att få nya routrar och TV-boxar men senare lyckades vi också få högre hastighet till samma pris.
      Vår kontakt på Telia ville att vi skulle vänta ett tag eftersom det skulle komma ut en helt ny router varpå vi skulle få den allra senaste. Jag erkänner att detta lät som en bra deal, med tron om att Telia då hade testat hårdvaran ordentligt innan den skickades ut, tyvärr verkar det vara en del ”barnsjukdomar” med de nya Sagemcom-routrarna.

      Jag kan ordna så att du får testa med en ny router av samma märke för att se om det är något problem med just din box, om du inte är nöjd med det så får jag prata med styrelsen och se vad vi kan göra för dig. Det ligger i vårt intresse att alla är nöjda med att vara uppkopplade på vårt fibernät.

      Vänligen
      // Hampus

  3. Hej och tack för tips hittills!
    MEN efter att jag troligen gjort reset av routern är resultatet för nedladdning är nu faktiskt något sämre både via Wi-Fi (på padda) och på Mac-datorn med nätkabel, Bara ca 180 med kabel och ca 50-85 ca 3-5 m från routern via Wi-Fi. (Jag får dock upp till 247 1 m från routern.) Jag skrev ”troligen” gjort reset eftersom den där reset-knappen inte fungerar som en sådan brukar göra. Jag tryckte nästan allt vad jag orkade med högran och med spetsen på en stålpenna, men knappen (eller vad det nu är en bit in) rörde sig inte en mm! Det brukar vara lite mekanik där (ung. som då man byter sim-kortet på en mobil). Ett tag blinkade alla LAN-lamporna till och släktes sedan igen men jag vet inte om det är en indikering av något eftersom det ju inte finns en minsta manual på Telias (eller Sagemcoms) hemsida för denna modell. Eftersom uttagen nu sitter på baksidan, istället för på ena sidan som gällt tidigare för routrar, orkar jag inte både trycka in ”reset-knappen” och kolla framsidan samtidigt. F.ö. lyser ju lampor endast om kabel är satt i uttaget.

    Svar på din fråga om Sonos: Ja högtalaren och de två andra enheterna ”dör” så fort jag drar ut nätkabeln och även om högtalaren (en Play3) står kvar ca en meter från routern. – Sonos support har lovat bistå om jag ringer upp igen. Om de lyckas är en annan sak. Men då routern inte fungerar som den ska utan ev. bör bytas, bör vi kanske avvakta med det? Fast det är i vårt fall inte så kul att inte ha en fungerande Sonos under helgerna.

    Tacksam för förslag ang. routern! Ska vi ta det på telefon eller mejl?

Lämna ett svar till admin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *