Felanmälan av infrastruktur

Fiberföreningens styrelse hjälper till med frågor som nyanslutningar, avgrävd eller skadad fiberkabel, fakturafrågor och allmän information om fibernätet.

Kontakt vid felanmälan: Hampus Jalkling 076-1919 850 eller support@jalklingsit.se

Jalklings IT kan erbjuda support i hemmet om det skulle krävas för att lösa problem relaterade till tjänsterna som Telia levererar. Detta debiteras kunden direkt.

Telias support hjälper till med felsökning av utrustning och tjänster som ni hyr eller köpt av dem dvs. om ni har problem med tv-boxar, Router, puckar för trådlös överföring till tv-boxar.

Även om ni har problem med tv-kanaler eller t.ex. problem med den fasta telefonen så ska ni kontakta Telia.

Telias privatsupport: 90 200

Telia har satt upp ett nytt supportnummer för kunder med kollektiva-avtal vilket medlemmar av vår förening har. Numret är 020 20 20 70.

Enligt uppgifter tenderar det nya supportnumret ha kortare kötid

Telias privatsupport

 

Hur vet jag om jag ska kontakta fiberföreningen eller Telia med mitt problem?

Vi förstår att det inte alltid är så lätt för dig som kund/medlem att avgöra vem du skall vända dig till för hjälp. Här är en guide för att göra det lättare för dig.

CPE eller ”Mediaomvandlare”

Bilden ovan visar den vanligaste mediaomvandlaren vi har i våra hem. Dess syfte är att omvandla ljuset som kommer i fiberkabeln till elektiska signaler. De tre lamporna på framsidan kan hjälpa till av avgöra var problemet ligger och då även om ni skall kontakta Telia eller FiGoS.

Vid normal drift skall alla tre lamporna vara tända eller blinka.

Om lampan ”FO” är släckt är detta ett tecken på att fiberkabeln kan vara skadad eller helt av. Kontakta då FiGoS så gör vi en första felsökning hos er.

Om lampan ”TX” är släckt ska ni kontrollera att routern är igång, är den det måste ni kontrollera kabeln mellan mediaomvandlaren och routern. Kontrollera att kabeln sitter i ordentligt på båda sidorna. Om inget av stegen avhjälper problemet behöver ni kontakta Telia.

Om ingen av lamporna lyser måste ni kontrollera att adaptern till mediaomvandlaren är inkopplad i ett uttag som fungerar, kontakta Telia annars.